Label Cloud


Simpulan dan ikatan pada tali pancing, mata kail dan kekili

Terdapat banyak cara perlu anda belajar untuk mengikat mata kail cuma anda perlu yakin dengan ikatan yang anda buat itu betul setiap kali anda lakukannya. Kelemahan yang berlaku kepada pemancing adalah ikatan tali yang dilakukan pada mata kail atau kekili. Jadi anda perlu mengambil masa untuk belajar dan lakukan ikatan berulang kali sebelum anda keluar lubuk memancing.

Walaubagaimana pun terdapat ikatan amat kail yang popular digunakan oleh para pemancing . Pastikan anda  tahu dan yakin dengan ikatan pada mata kail dan kekili anda kuat dan selamat sebelum anda keluar memancing supaya anda tidak kecewa semasa umpan anda mengena.

Loop knot

Simpulan yang biasa digunakan ketikan di dalam gelap untuk menyambung perambut dengan kelikili dengan mengunakan panjang melebihi 12.5cm ini akan menjadikan kekuatan tali tersebut dua kali ganda.



Jangan gunakan simpulan pada mata kail seperti di bawah ini ini kerana penghujung ikatan ini terlalu dekat dengan simpulan pada mata kail yang akan menyebabkan ianya terlucut dari mata kail.

Sebaiknya simpulkan dipenghujung ikatan tersebut seperti gambar di bawah ini agar ianya selamat daripada terlucut 





Disini disertakan beberapa jenis simpulan .

Clich knot







Jansik special


Palomar knot



Hangman knot



Spide Hitch










Blood Bight knot



3 comments:

brohantu said...

info yang menarik tentang cara ikat mata kail.. Sekarang dalam aplikasi android cara ikat mata kail lebih mudah

Ania said...

Salam kenal!
Apa kalian mau berbagi video2, foto2 dan info tentang memancing ikan dengan gampang? Kunjungi page kami di: www.kumpulbagi.com
Semuanya gratis, cepat dan tanpa limitasi. Anda bisa upload sebanyak files (audio, video, pdf, jpg, dll.), membuat koleksi berkas dan bagikan dengan lainya.
Coba servis kami tanpa registrasi:)
Jika ada pertanyaan tolong hubungi saya di: dewi.aja@kumpulbagi.com

Carina Sun said...

Yes, correct to connect the hook with other fishing tackle is important
shaddockfishing

Blog Widget by LinkWithin